انواع طب متافیزیکی
طب متافیزیکی: پزشکی نوین در قرن حاضر پیشرفتهای چشمگیری خصوصا در زمینه درمان بیماریهای حاد و عفونی داشته ولی هنوزجامعۀ مدرن نتوانسته است جواب خود رابصورت کامل در تخصصها، فوق تخصصها، و غیره بیابد و هر ساله انسانهای بیشماری از بیماریهایی چون ایدز ، سرطان ، سکته های قلبی و مغزی واز ویروسهای تغییر شکل یافته جدید چون سارس و… میمیرند ، به همین دلیل مردم به سمت شیوه های درمانی کهن روی آورده و این پدیده ها را پس از تجزیه و تحلیل و بررسی آماری و بوجود آوردن انبوهی از مدارک مستند مورد استفاده قرار میدهند.
طب متافیزیکی
امروزه اکثر روشهای سنتی درمانگری و شفا دهی مورد بازبینی و استفاده مجدد قرار گرفته است . بعضی از آنها بسیار مشهور و مورد علاقه و کاربرد پزشکان و بیماران میباشد . اما گروهی دیگر از روشهای سنتی طب، هنوز احتیاج به توجه و آزمونهای علمی دارند .در چند دهه گذشته نامهای مختلفی به این گونه درمانهای جدید داده اند ، از جمله : طب حاشیه ، طب جایگزین ، طب لامکان ، طب انرژی درمانی ، درمان با ذهن ، طب مکمل ، طب کل نگر و …
سوال اساسی اینست که بهترین شیوه درمان چیست؟
طب فراگیر:
اگر هدف حفظ سلامتی انسان و درمان بیمار یا کاهش ناراحتی او با موثرترین روش ، در کمترین زمان و با حداقل عوارض و هزینه باشد ، نادانی است اگر تواناییهای پزشکی مدرن در نجات جان انسانها را نادیده بگیریم. طب فراگیر چیزی بیشتر از همزمان بکار بردن طب رایج و مکمل است ، بلکه یک نوع تفکر اصولی است که چرا شخص بیمار شده و اکنون مناسب ترین درمان برای او چیست ؟ آنچه مهم است (روش طبی ) میباشد که بتواند با بهترین شیوه درمان نماید . سرشت حقیقی ما همان نیروی بیکران و عظیم الهی است که خود را در مجموعۀ بی پایانی از ارتعاشات ، امواج و قوانین اصوات ، رنگها ، سنگها ، رایحه ها ، اشکال و نمادها و کل عالم هستی آشکار میسازد.
* طب کل نگر (Holistic Medicine) – یکی از جدیدترین و در حقیقت کاملترین نگرشها به مساله انسان و درمان ، طب کل نگر نامیده میشود که شامل روشهای مختلف درمان طبیعی ، درمان گیاهی ، درمان مغناطیسی ، ماساژ درمانی ، انرژی درمانی و … میباشد . تعریف طب کل نگر بیانگر این نکته است که در تندرستی و بیماری باید تمامیت و کل وجود آدمی مورد بررسی قرار گیرد و نباید کل را به مجموع اجزاء خود تبدیل کرد و هر جزء را جداگانه مانند قطعات ماشین بررسی نمود . توجه به تمامیت وجود انسان یعنی کلیت آن ، که شامل تن ، روان و ذهن است و درک نیروی حیاتی در ایجاد توازن و هماهنگی و حفظ سلامت ، موضوعی است که در فلسفه طب کل نگر مورد تایید قرار گرفته است . بر اساس این نگرش تقویت و تحریک مناسب سیستم ایمنی بدن میتواند به درمان شفابخشی منتهی شود . اما تعریفی که از سیستم ایمنی در طب کل نگر وجود دارد با طب مدرن (آلوپاتی) متفاوت است . در طب کل نگر تنها واکنشهای جسمی به عوامل بیماری زا و به اصطلاح روشهای رایج ( ایمونولوژی) (Immunology ) مورد نظر نیست بلکه ، سلامت لایه های مختلف وجودی انسان یعنی ذهن – جسم – روان و روح مورد نظر است .
زیرا اگر فقط جسم را مداوا کنیم اما لایه های دیگر همچنان آلوده – آشفته – ناکارآمد – متزلزل و متشنج باشند ، حتی اگر بیماری از جسم دور شده باشد ، دوباره به جسم برمیگردد . نمونه های زیادی از عود بیماریهایی مثل سرطان – زخم معده – سردرد ها و غیره را میتوان یافت . بنابراین طب کل نگر یک نگاه جامع به وجود انسان دارد و از راههای مختلف درمان ، در کنار طب رایج برای شفای انسان بهره میبرد .
جامع نگری (کامل نگری ) پاسخی است به این معضل که باید جسم و جان ، جامعه و ایمان و کل جهان را با انسان در یک مجموعه هماهنگ و واحد در نظر گرفت و این دستیابی به توحید حقیقی است . توحیدی که فطرت حق جوی انسان را در جاذبه آن کمال بی نهایت مجذوب کرده است .
تعدد تکنیکهای بازسازی شدۀ شیوه های کهن شفاگری و تکنیکهای ابداع شدۀ جدید و گستردگی حجم مطالب موجود دربارۀ آنها موجب گشته تا طبقه بندی تکنیکها و اطلاعاتی که ما درباره آنها داریم هنوز کامل نباشد .هدف ما شناسایی انواع روشهای درمانی از سراسر دنیاست . معرفی این روشها به معنای تایید همۀ آنها از طرف ما نیست ، بلکه امیدواریم تا پزشکان و متخصصان و دانشمندان و مسئولان سلامت ودرمان کشور که درحال تلاش برای ارتقاء سطح سلامت مردم هستند ، با انجام آزمایشات دقیق ، مدارک قابل قبولی برای تائید ویا رد آنها به مجامع علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی ارائه بنمایند .
۱- درمانهای فیزیکی – حرکتی و انواع ماساژها:
مانند کایروپراکتیک (Chairopracthic) – استئو پاتی (Osteopathic ) – کرانیوساکرال تراپی (Crania Sacral Therapy) – شیاتسو( Shiatsu) –یومیهو (umeiho) ماساژ ژاپنی – یوگا درمانی(Yoga Healing )– رفلکسولوژی (بازتاب درمانی) (Reflexology) – فشاردرمانی ( Acupressure Healing) – تایی ماساژ (Tai Massage ) ماساژ تایلندی و …
۲- درمانهای ذهنی شامل دو گروه با ارتعاش و بدون ارتعاش می باشند:
الف – روشهای درمانی ذهنی با ارتعاش :
– متد سیلوا (Silva Method) که خوزه سیلوا (Jose Silva) بنیان نهاد .
– سیستم شفای پرانیکی (Pranic Healing) ، که توسط دکتر چوکوک سوی (Cho Kok Sui) بنیان گذاری شده است .
– ریکی (Reiki) که توسط دکتر میکائو اوسویی (Mikao Usui) بنیان گذاری شده است .
– شفای پولاریتی (Polarity Therapy) توسط راندولف استون در سال ۱۹۱۴ ابداع گردید . وی تا سال ۱۹۷۲ به این روش بیماران را درمان میکرد .
ب – روشهای درمانی ذهنی بدون ارتعاش
– تکنیکهای تجسم خلاق و مهارتهای استفاده از سیستم عصبی – کلامی (N.L.P)
– هیپنوتیزم درمانی
– شفا بخشی معنوی و دعا درمانی
– درمان از راه دور که شامل روشهای مختلف است و اکثر تکنیکهای نامبرده در بالا نیز درمان از راه دور انجام میدهند . اما روش خاصی توسط آلبرت آدامز ابداع شد . وی در سا ل ۱۹۶۵ دستگاهی ساخت که به کمک آن امواج انرژی را برای افراد می فرستاد. این روش (رادیونیک) نام دارد.
۳- درمانهای طبیعی با استفاده از ابزار و مواد مختلف طبیعی شامل :
– ناتوروپاتی (Naturopathy) طبیعت درمانی(ترکیبی از درمان با گیاه – ماساژ– هیپنوتیزم و …)
– مغناطیس درمانی ( Magneto Therapy )
– رنگ درمانی و نور درمانی (Color therapy-Light Therapy)
– صوت درمانی ( موسیقی درمانی – ذکر و مانترا )
– هنر درمانی شامل ( تئاتر – عروسک – نقاشی – خطاطی – مجسمه سازی – ساختن سمبلهای شفابخش یا ماندالا و … )
– طب سوزنی (Acupuncture) – طب سوزنی گوش یا اریکولو تراپی ( Auricolo Therapy ) –سوجوک(su-jok therapy)یا طب سوزنی کف دست و پا – گیاه درمانی (Herbal Medicine ) – هومیوپاتی(Homeopathy) – آب درمانی ( هیدرو تراپی ) – سنگ درمانی (کریستال درمانی) – رایحه درمانی ( Aroma-therapy) –دلفین درمانی ( بودن در کنار دلفینها ) – خاک درمانی – عنبیه شناسی( ایریدو لوژیIridology ) – درمان به وسیله رسوبات دریا یا Slime Therapy (گل و لجن درمانی) – درمان بوسیله استحمام در دریا ( نوعی آب درمانی)- درمان از طریق شن داغ کنار دریا – آفتاب درمانی – درمان به وسیله نسیم دریا و …
۴- مکاتب شناخته شده طبی
طب چینی – طب هندی (آیورودا) – طب سرخپوستی – هونا (Hona) (طب مردم جزایرهاوایی) و …..
دیدگاه انرژی محوری :برطبق یافته های فیزیک مدرن همه موجودات دارای جسم مادی از قبیل جمادات – نباتات – حیوانات و انسانها در سطح ( زیراتمی ) ، خود نوعی انرژی هستند . سیستمهای طبیعی مبادلۀ انرژی بین همه موجودات در طبیعت به صورت خودکار عمل میکند . در انسانها علاوه بر سیستم غریزی و طبیعی که از بدو تولد همراهی اش میکند ، اندیشه و احساسات ، ذهنیت ها و باورها در طی دوران رشد به مرور یک میدان انرژی خاص ایجاد میکند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است .
ابوعلی سینا میگوید :((تخیل انسان نه تنها میتواند بر جسمش کارگر افتد که حتی بر دیگران و کالبدهای بسیار دور هم میتواند موثر باشد . ذهن میتواند جسم را تغییر دهد . آنرا بیمار سازد یا در سلامت نگاه دارد . ))۲
برای داشتن زندگی سالم و رضایت بخش باید امواج و ارتعاشهایی که بر ما تاثیر میگذارند را درک کرده و با آنها کار کنیم تا خودمان را در مقابل امواج نامناسب انرژیها حمایت کرده و بتوانیم آنها را تغییر دهیم ، و در عین حال با انواع انرژیهای مناسب و ارتعاشات آنها هماهنگ گردیم .
در روانشناسی اعتقاد بر این است که نیاز اولیۀ افراد آن است که از لحاظ فیزیکی و روانی احساس امنیت کنند . اگر احساس امنیت نکنیم به سختی میتوانیم وقار – سرور و خلاقیت داشته باشیم .
سوال: آیا موضوع متافیزیک و طب مکمل فقط در ایران مطرح است؟ این مکاتب در سایر کشورهای دنیا (مخصوصا کشورهای به اصطلاح پیشرفته غربی) و ایران در عرصه های مختلف، چه جایگاهی دارند؟ جایگاه این رشته های طبی در دنیا نشانه چه واقعیت مهمی است؟
استفاده مردم از طب مکمل
طبق آمارهای موجود، ۷۷ درصد مردم آلمان، ۷۵ درصد جمعیت فرانسه، ۷۰ درصد جامعه کانادا، ۴۸ درصد در استرالیا، ۴۲ درصد در آمریکا و ۳۱ درصد جمعیت بلژیک حداقل یک بار در سال ازخدمات طب مکمل استفاده میکنند. در ایران مطالعهای که در شهر اصفهان انجام شده نشان میدهد که طی ۵ سال، ۵/۶۲ درصد مردم حداقل یک بار از طب مکمل بهره بردهاند. در انگلستان درصد قابل توجهی از بیماران خاص (سرطان، دیابت، ایدز، قلبی عروقی، روانی) و سالمندان در حال استفاده از طب سنتی و مکمل می باشند. میزان استفاده مردم آمریکا از طب مکمل بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، به یک و نیم برابر افزایش یافته است؛ این در حالیست که این میزان در مورد مراجعه به پزشکان عمومی در محدوده زمانی مذکور، تغییری نکرده است.
دیدگاهتان را بنویسید